Sunday, August 2, 2015

Masalah kelapa sawit

MASALAH DAUN MENGECIL KELAPA SAWIT
Disediakan oleh: OrbiT







Penerangan
Penyakit lai daut kecil(little leaf) sering muncul pada tanaman kelapa sawit kelapa sawit yang masih muda.Ada bermacam –macam tanda yang terdapat pada tanaman yang mengalami penyakit ini dan antaranya adalah,daun menjadi semakin mengecil pada masa pokok melalui tempoh yang sudah besar dan matang.Berdasarkan andaian saya secara peribadi,penyakit ini mungkin akan menyebabkan pokok mati ataupu tidak dapat mengeluarkan buah yang bagus.Hal ini adalah kerana daun merupakan bahagian yang penting untuk semua jenis tanaman kerana dari daunlah berlakunya aktiviti fotosintesis .

Punca
Punca utama alah kerana kekurangan unsur Boron pada tanah. Boron merupakan unsur mikro dan tidak diperlukan oleh tumbuhan dengan kuantiti yang banayak,tetapi, tanpa boron pokok akan mengalami masalah seperti lai daun yang mengecil dalam gambar rajah di atas.

Cara mengatasi
Untuk mengatasi masalah ini,na2B407.10 H20(borax) adalah diperlukan.Penggunaan borax harus dilaksakan setiap tahun dengan cara taburan di kawasan tanah yang berpotensi mengalami masalah kekurangan borax.
Umur pokok
Dos/pokok(gram)
Kedah pemberian
0
25
Ditaburkan secara merata di sekitar sekeliling pokok dengan cara mengiring
1
40
2
2 x 40
3
50
4
70

KREDIT: JACQ-PLANTER

No comments:

Post a Comment